Δέσποινα Βαλάτσου
Δέσποινα Βαλατσού, Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια ΘΙΣΤΕ/ΑΣΚΤ
Η Δρ. Δέσποινα Βαλατσού είναι Ιστορικός με μεταπτυχιακές σπουδές στα Digital Media (University of Sussex, UK) και διδακτορική διατριβή στην Ιστορία (ΕΚΠΑ). Έχει εργαστεί ως ιστορικός-ερευνήτρια σε πολλά ερευνητικά προγράμματα του Ιστορικού Αρχείου ΕΚΠΑ. Εργάζεται στο Κέντρο Έρευνας για τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες (ΚΕΑΕ) ως Επιστημονική Γραμματέας και Υπεύθυνη Διοικητικής Οργάνωσης. Είναι μέλος της επιστημονικής επιτροπής του ερευνητικού προγράμματος «Ψηφιακό Αρχείο 1821». Διδάσκει Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Επιστήμες στο Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της ΑΣΚΤ, όπου επίσης εκπονεί μεταδιδακτορική έρευνα με θέμα «Ψηφιακή δημόσια ιστορία και ιστορική κουλτούρα: Σχεδιάζοντας μια πρωτότυπη και καινοτόμα δράση πληθοπορισμού για το 1821». Τα ερευνητικά και διδακτικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τα εξής: Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Επιστήμες, Ψηφιακή Ιστορία, Δημόσια Ιστορία και Πληθοπορισμός, Σπουδές της Μνήμης.
Despoina Valatsou, Postdoctoral Researcher (Department of Theory & History of Art, Athens School of Fine Arts)
Dr. Despoina Valatsou has studied History at the University of Athens (first degree, 1998), and Digital Media at the University of Sussex (UK) (Master of Arts, 2000). She holds a PhD in History from the University of Athens (2014) on “The emergence of new sites of memory on the Internet”. She has participated in various research projects of the Historical Archives of the University of Athens. She is currently employed by the Research Centre for the Humanities (RCH) with scientific and administrative duties. She is a member of the Scientific Committee of RCH’s program The 1821 Digital Archive. She teaches Digital Humanities at the Athens School of Fine Arts, where she also pursues postdoctoral research on Digital Public History and historical culture designing and implementing a crowdsourcing project on the Greek Revolution of 1821. Her academic interests include Digital Humanities, Digital History, Crowdsourcing and Public History, Memory Studies.