ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ
Αναπληρωτής καθηγητής, Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης, ΑΣΚΤ
E-mail: ioannidis@asfa.gr, ionkostas@yahoo.com
Τηλ. Γραφείου : (0030) 210 4801271
Κιν. : (0030) 6932 959076
https://asfa.academia.edu/KIoannidis
ΣΠΟΥΔΕΣ-ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ
1988-1993 Προπτυχιακές σπουδές στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. Βαθμός αποφοίτησης: «Λίαν Καλώς».
1997- 2003 Διδακτορική διατριβή στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας (Τομέας Ιστορίας της Τέχνης),AΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. Βαθμός: «Άριστα».
Διακρίσεις:
2000-2001 Υπότροφος του Ιδρύματος «Παν. & Έφης Μιχελή». ΑMSTERDAM SCHOOL FOR CULTURAL ANALYSIS (ΑSCA)-ΠANEΠΙΣΤΗΜΙΟ AMΣΤΕΡΝΤΑΜ (επιστ. υπεύθυνη προγράμματος: καθ. Mieke Bal (Universiteit van Amsterdam).
2005-2006 Υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών για την εκπόνηση μεταδιδακτορικής έρευνας ΑΠΘ/ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ.
2012-2013 Υπότροφος του Ιδρύματος Fulbright. RΟCKEFELLER ARCHIVE CENTER/ ΜOΜΑ N/Y.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ – ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΡΓΟ
2013- Μόνιμος Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα ΘΙΣΤΕ/ ΑΣΚΤ. Αντικείμενο: Θεωρία και Κριτική της Τέχνης. Συμμετοχή σε επιτροπές/μονάδες: Επιτροπή Ερευνών/ΕΛΚΕ (2015-2019), ΜΟΔΙΠ (2015- ), Επιτροπή Βιβλιοθήκης (2015-2018), Επιτροπή Πινακοθήκης (2014-16), Επιτροπή Διά Βίου Μάθησης (2018-). Τμηματικά υπεύθυνος πρακτικής άσκησης των φοιτητών του τμήματος (2015- ). Κύριος επιβλέπων σε πέντε διδακτορικές διατριβές, σε τέσσερις μεταπτυχιακές εργασίες και σε δύο μεταδιδακτορικές έρευνες. Επίσης σε πολυάριθμες πτυχιακές εργασίες.
2007- Διδασκαλία στο ΠΜΣ «Εικαστικές Τέχνες» της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών.
2007-2013 Λέκτορας με θητεία στο Τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Αντικείμενο: «Θεωρία της Τέχνης».
2003-2007 Διδασκαλία με βάση το Π.Δ. 407/80 στο Τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
2006-2008 Διδασκαλία με βάση το Π.Δ. 407/80 στο Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου (Σύρος).
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΕΡΓΟ
Μονογραφίες
- Σύγχρονη Ελληνική Φωτογραφία. Ένας αιώνας σε τριάντα χρόνια. Αθήνα: Futura, 2008.
- Μια «υπερόχως νόθος τέχνη»: Ποιητικές της Φωτογραφίας. Τέλη 19ου-αρχές 20ου αιώνα. Αθήνα: Futura, 2019.
Επιστημονική επιμέλεια
Julian Bell, Kαθρέφτης του Κόσμου. Αθήνα: Μεταίχμιο 2009.
Εργασίες δημοσιευμένες (και υπό δημοσίευση) σε επιστημονικά περιοδικά, πρακτικά συνεδρίων και συλλογικούς τόμους (επιλογή):
- “Detecting Historicity in the Fictitious: Giambattista Piranesi’s Fantastic Architecture as Narrative”. Δημοσιεύεται στο Nancy Pedri (ed.), Travelling Concepts III. Memory, Narrative, Image. Άμστερνταμ: ASCA Press 2003, σ. 135-149.
- «Η οπτικοποίηση του παρελθόντος: μαθήματα από το παρελθόν, προβολές στο μέλλον». Δημοσιεύεται στην ειδική ηλεκτρονική έκδοση (Πρακτικά Συνεδρίου: «Η Ιστορία ως διακύβευμα: Μορφές σύγχρονης ιστορικής κουλτούρας») που συνοδεύει το τέταρτο τεύχος του περιοδικού Historein (Ιστορείν) (2003-2004).
- «Η έννοια του λανθάνοντος θεατή: Riegl, Fried, Wollheim». Δημοσιεύεται στον τιμητικό τόμο Χρύσανθος Χρήστου. Αφιέρωμα. Θεσσαλονίκη: Τομέας Ιστορίας της Τέχνης της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ./ University Studio Press 2006, σ. 69-75.
- (Μαζί με Ε. Μουζακίτη) “Einfluss als Innovation”. Δημοσιεύεται στον τόμο πρακτικών του Συμποσίου “Das Argument in der Literaturwissenschaft”. Benning, Mitralexi, Petropoulou (επιμ.), Das Argument in der Literaturwissenschaft. Oberhausen: Αthena Verlag 2006, σ. 225-236.
- «Ο θεατής εντός του έργου: ένα ζήτημα αισθητικής της πρόσληψης». Δημοσιεύεται στον τόμο Πρακτικών του Β’ Συνεδρίου Ιστορίας της Τέχνης. Ν. Δασκαλοθανάσης (επιμ.), Προσεγγίσεις της καλλιτεχνικής δημιουργίας από την Αναγέννηση έως τις μέρες μας. Αθήνα: Νεφέλη 2008, σ. 635-651.
- «Πως ο φορμαλισμός απέκτησε το κακό του όνομα (και πως το διατηρεί)». Δημοσιεύεται στην Επιθεώρηση της Ένωσης Ελλήνων Τεχνοκριτικών (AICA) Τέχνη και Κριτική 3 (2009), σ. 21-32.
- “Minimalism’s Böse Orte”. Στο Johannes Schlegel, Brita Hansen (eds), Challenging Evil:Time, Society andChanging Concepts of the Meaning of Evil. Οξφόρδη: Inter-Disciplinary Press 2010 (πρώτη δημοσίευση ως e-book ISBN 978-1-84888-026-9). Λάιντεν, Τόκιο, Βοστώνη: Brill Publishing.
- (Μαζί με Ε. Μουζακίτη) “Le corps (a)politique de la photographie grecque contemporaine’’. Στον τόμο F. Soulages (επιμ.), Le pouvoir et les images. Paris: Klincksieck 2011, σ. 189-196.
- “Kleist und Friedrich: Die bemalte Fläche und die gemalte Welt”. Στον τόμο J. Theisen, O. Laskaridou, Nur zerrissene Bruchstücke, Frankfurt am Main: Peter Lang, 2013, σ. 171-178.
- «Τείχη και περάσματα στη γλυπτική του Richard Serra». Demo 1 (M.I.E.T., 2014), σ. 37-61.
- (Μαζί με Ε. Μουζακίτη) “Greece through the stereoscope. Constituting spectatorship through Τexts and Ιmages”. Στον τόμο P. Carabott., Y. Hamilakis Y. and E. Papargyriou (eds), Camera Graeca: Photographs, Narratives, Materialities. Farnham: Αshgate, 2015, σ. 159-168.
- «Τεχνολογίες θέασης στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα: από τον Γεώργιο Βιζυηνό στον Περικλή Γιαννόπουλο». Στον τόμο των Σαραφιανού Α., Ιωάννου Π., Ερευνητικά Ζητήματα στην ιστορία της τέχνης: Από τον ύστερο Μεσαίωνα μέχρι τις μέρες μας. Αθήνα: Ασίνη, 2016, σ. 449-462.
- (Μαζί με την Εμ. Κάντζια) «Τρεις εν Πλω», Demo 3, (M.I.E.T., 2018), σ. 9-34 και σ. 67-118.
- “Constantinos Anninos between India and Greece: A recorder of the hidden and the unfamiliar in the early 20th century”. Υπό δημοσίευση στο περ. Historein 19 (“Implicit Ethnographies, 16th-20th centuries”).
- “The Gaze by George Avazos (1905): The Aesthetics of Transparency and the Pathology of Seeing”. Στον τόμο E. Kyprianidou (ed.), The Art οf Compassion, Aθήνα: Nissos, 2019, σ. 87-96.
- “A photographic monument for those who were too many: Smyrna Central Prison (1919-1922)”. Υπό δημοσίευση στο περ. Punctum 5 (2) (“Semiotics of Monuments: Politics and Form from the 20th to the 21st century”).
Συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα
2015 Συμμετοχή στην ομάδα εργασίας του Υποέργου 2 [Έργο: «Πολιτιστικές Εκδηλώσεις για τον Ελ Γκρέκο ως έκφραση καλλιτεχνικής δημιουργίας» (MIS 474631)].
2015-2022 Τμηματικώς Υπεύθυνος «Πρακτική Άσκηση Φοιτητών της ΑΣΚΤ» 2015-2022 (MIS 5033394).
2016-2018 Επιστημονικά Υπεύθυνος του αυτοχρηματοδοτούμενου προγράμματος της ΑΣΚΤ «Επιμόρφωση Ενηλίκων στην Ιστορία και Πρακτική της Φωτογραφίας» (Asfa Photo Courses: Κωδ. Res Com 80011).
2019- Επιστημονικά Υπεύθυνος του προγράμματος «Απόκτηση Ακαδημαϊκής Εμπειρίας σε Νέους Επιστήμονες Κατόχους Διδακτορικού στην ΑΣΚΤ» 2019-2022 (MIS 5045636).
2019- Αναπληρωτής Επιστημονικά Υπεύθυνος «ΑΠΟΛΛΩΝΙΣ: Εθνική υποδοχή για τις ψηφιακές ανθρωπιστικές τέχνες και επιστήμες και για την γλωσσική έρευνα και καινοτομία», (MIS 5002738).
2019- Αναπληρωτής Επιστημονικά Υπεύθυνος“ROCK: Regeneration and Optimisation of Cultural heritage in creative and Knowledge cities” (MIS 730280).
ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΚΑΤΟΠΙΝ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΣ
Φεβρ. 2011 Freie Universität Berlin, Institut für Griechische und Lateinische Philologie, Βερολίνο, 1/2/11. Τίτλος εισήγησης: «Φορμαλισμός και Αφαίρεση στην Ελλάδα κατά τη δεκαετία του 1960».
Aπρίλιος 2013 University of Colorado (Boulder), Department of Art and Art History. Διάλεξη με θέμα: ‘’Backwards looking modernism: Art in Greece during the 1930s’’.
Απρίλιος 2013 University of Colorado (Boulder), Department of Art and Art History/ Ιnstitute of Mediterranean Studies. Eισήγηση στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών. Θέμα:
“Εkphrasis and Agency: Anthropology, Rhetorics and the Historiography of Art”.
Φεβρ. 2014 Οργανισμός ΝΕΟΝ, Συμμετοχή ως προσκεκλημένος ομιλητής στην Ανοιχτή Συζήτηση: «Δημόσια Ζωή, Δημόσιος Χώρος, Δημόσια Τέχνη», Αθήνα, 19/2/2014. Τίτλος εισήγησης: «Τέχνη στο δημόσιο χώρο: από το Μανχάταν της δεκαετίας του ´80 στην Αθήνα της κρίσης».
Ιούνιος 2015 Κέντρο Ελληνικών Σπουδών Ελλάδος/ Πανεπιστήμιο Harvard. Ναύπλιο, 10/6/15. Τίτλος εισήγησης: «Ενδύματα αδειανά: Ο Γκρέκο και το σώμα».