Tι είναι η αλγοριθμική τέχνη και γιατί έχει σημασία, μετάφραση: Μαριλένα Κουκούλη, δημοσίευση στο The Art Newspaper Greece
Καθώς ο οίκος Phillips παρουσίασε την πρώτη δημοπρασία αφιερωμένη στο μέσο, αναλογιζόμαστε τι είναι και πως μπορεί να επιμεληθεί. Από την Gretchen Andrew
Ο όρος αλγοριθμική τέχνη (generative art), που επινοήθηκε το 1965 από τον Γερμανό φιλόσοφο Max Bense, περιγράφει έργα που παράγονται με βάση έναν αλγοριθμικό κώδικα ή μια μαθηματική φόρμουλα. H αλγοριθμική τέχνη παράγεται μέσα από ένα σύνολο κανόνων που αυτοματοποποιούν την παραγωγή και όπου η τυχαιότητα είναι ενσωματωμένη στον αλγόριθμο. Η διαδικασία καθορίζεται από τον καλλιτέχνη και το έργο είναι το αποτέλεσμα μιας μορφής συνεργασίας της μηχανής και του καλλιτέχνη. Ο Bense έχει διδάξει δύο από τους καλλιτέχνες που έργα τους περιλαμβάνονται στην πρόσφατη δημοπρασία του οίκου Phillips, Ex-Machina: A History of Generative Art (έως 20 Ιουλίου): τον Frieder Nake και τον Georg Nees. Τα εκτυπωμένα σε plotter σχέδια του Nake, τα οποία εκτέθηκαν αρχικά το 1965, είναι ανάμεσα στα πρώιμα παραδείγματα της τέχνης που παράγεται με τη μεσολάβηση υπολογιστών. Η δημοπρασία, επίσης περιλαμβάνει ένα μεταγενέστερο έργο του Nees από το 1986, στο οποίο ο καλλιτέχνης δημιούργησε ένα πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης με την προγραμματιστική γλώσσα Lisp. Γεφυρώνοντας τα οπτικά στοιχεία με τη γλώσσα, το έργο απεικονίζει ένα εικονικό μυθολογικό δωμάτιο προοικονομώντας το σύγχρονο «μετασύμπαν» (metaverse).
Πώς μπορούμε να επιμεληθούμε την αλγοριθμική τέχνη;
Ένας τρόπος να επιμεληθεί κάποιος την αλγοριθμική τέχνη είναι να αναδείξει ιστορικά τη διαδρομή της, τι ακριβώς είναι και πώς έχει εξελιχθεί. Άλλος τρόπος, που χρησιμοποιεί η NFT πλατφόρμα FxHash, απαιτεί όλα τα έργα τέχνης στην πλατφόρμα να αξιοποιούν μια συγκεκριμένη τυχαία λειτουργία μέσα στον κώδικά της. Η αλήθεια είναι ότι ενώ ο όρος ακούγεται συχνά από το 1965, το περιεχόμενό του θα οριστεί σαφέστερα από τους επιμελητές των σύγχρονων εκθέσεων, συμπεριλαμβανόμενης της δημοπρασίας των Phillips.
Το 2014, πολύ πριν την τωρινή έκρηξη των NFTs, ο κριτικός David Blazer εξέδωσε το βιβλίο Curationism: How curating took over the art world. Ενώ στη νέα ψηφιακή εποχή που έχει εισέλθει ο κόσμος της τέχνης οι γκαλερί συναγωνίζονται με τις πλατφόρμες για να διασφαλίσουν την επιρροή τους, ο ρόλος του επιμελητή έχει ήδη καθιερωθεί.
Η συνέχεια εδώ.