Καλλιτέχνες εναντίον μηχανών; Περικλής Κουλιφέτης, δημοσίευση efsyn [13/2/2023]
Τον τελευταίο χρόνο, ο χώρος της τέχνης μοιάζει να περνά υπαρξιακή κρίση. Μια απλή αναζήτηση στο ίντερνετ μπορεί να τρομάξει τον απροετοίμαστο αναγνώστη: προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης που παράγουν τις «δικές τους» εικόνες βρίσκονται δωρεάν στο ίντερνετ, τεχνητές νοημοσύνες εικονογραφούν κόμικς στο στιλ του Μοέμπιους, καλλιτεχνικός διαγωνισμός στο Κολοράντο κερδήθηκε από έργο τεχνητής νοημοσύνης, καλλιτέχνες σε όλο τον κόσμο αντιδρούν και μηνύουν τις εταιρείες των εν λόγω προγραμμάτων για κλοπή έργων τους. Μα τι συμβαίνει; Μπορούν οι αλγόριθμοι να «κλέψουν» από τους ανθρώπους το αποκλειστικό προνόμιο στη δημιουργικότητα; Και είναι αυτό ηθικό; Συνειδητοποιούμε –ξανά– πως ζούμε σε έναν δυστοπικό κόσμο σαν του «Blade Runner»;
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τα τελευταία χρόνια, τα προγράμματα Τεχνητής Νοημοσύνης (Τ.Ν., αγγλικά A.I. από το Artificial Intelligence), προγράμματα που εκτίθενται σε δεδομένα και βάσει αυτών μαθαίνουν, σκέφτονται και επιλύουν προβλήματα, αναπτύσσονται ραγδαία παγκοσμίως και εκτελούν όλο και πιο περίπλοκες και «ανθρώπινες» δραστηριότητες. Εφτασε, εν τέλει, και η στιγμή που οι Τ.Ν. άρχισαν να παράγουν εικονογραφημένα έργα.
Η έκρηξη έγινε τον Απρίλιο του 2022 όταν η εταιρεία OpenAI έδωσε στη δημοσιότητα το DALL-E 2. Το DALL-E 2 (μείξη των ονομάτων του Σαλβαδόρ Νταλί και του ρομπότ WALL-E της ομώνυμης ταινίας της Pixar), εκπαιδευμένο με εκατομμύρια εικόνες από το διαδίκτυο, μπορεί να αναπαράγει οποιαδήποτε εικόνα σε οποιαδήποτε καλλιτεχνική τεχνοτροπία της πληκτρολογήσει ο χρήστης.
Η συνέχεια εδώ.