Η τέχνη και η τεχνική του κινηματογράφου σε εικονικά περιβάλλοντα μάθησης: η περίπτωση του machinima στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
Σαγρή, Μαρία 2020
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Καλών Τεχνών. Τμήμα Κινηματογράφου
Περίληψη
Η παραγωγή ψηφιακού περιεχομένου για εκπαιδευτικούς σκοπούς αποτελεί μια τάση που βρίσκει εφαρμογές στο εκπαιδευτικό σύστημα πολλών χωρών στις μέρες μας. Ο κινηματογράφος, η ψηφιακή αφήγηση, τα κόμικς, οι κινούμενες εικόνες, τα σοβαρά παιχνίδια, οι τεχνικές της εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας αλλά και τα STEM/STEΑM, αποτελούν τεχνικές (ή τέχνες, ορισμένα) που ήδη χρησιμοποιούνται στην εκπαίδευση. Πολλές από αυτές τις τέχνες/τεχνικές, ως συστατικά ή/και συμπληρωματικά στοιχεία, ολοκληρώνονται στην τεχνική του machinima, μια υβριδική μορφή η οποία αποτελεί μια δημοφιλή περίπτωση δημιουργίας και κατανάλωσης εκπαιδευτικού περιεχομένου σε ερευνητικό επίπεδο τα τελευταία χρόνια, προσαρμοσμένης στις απαιτήσεις της νέας γενιάς μαθητών της ψηφιακής εποχής, σύμφωνα με τις βασικές κατευθύνσεις του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και του Υπουργείου Παιδείας. Με εκτενή βιβλιογραφική ανάλυση, αναζητήθηκαν οι συσχετισμοί του κινηματογράφου και της κινηματογραφικής παιδείας με τη σύγχρονη εκπαίδευση. Μια μεγάλη έρευνα υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της εργασίας με κεντρικό άξονα το machinima και την εισαγωγή του στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Οι μικροί μαθητές ήρθαν σε επαφή με τις δυνατότητες ενός εικονικού περιβάλλοντος και εκπαιδεύτηκαν σε τεχνικές σχετικές με την κινηματογραφική παιδεία. Στη συνέχεια, μαζί με εκπαιδευτικούς και εξωτερικούς παρατηρητές, έλαβαν μέρος σε μια δημοσκοπική έρευνα, παράλληλα με συνεντεύξεις και παρατηρήσεις, διαμορφώνοντας ένα αξιολογικό πλαίσιο με ποσοτικές και ποιοτικές μεθόδους. Τα ερευνητικά δεδομένα που προέκυψαν από την πειραματική εφαρμογή της υβριδικής κινηματογραφικής τεχνικής του machinima σε μαθητές/τριες ενός τυπικού ελληνικού δημοτικού σχολείου, μπορούν να αποτελέσουν το έναυσμα για συζήτηση γύρω από την εφαρμογή του machinima στο σχολικό πρόγραμμα, σε διάφορα εκπαιδευτικά αντικείμενα.