Τεχνικές μουσειακού θεάτρου σε ελληνικούς μουσειακούς χώρους: μία εκτενής προσέγγιση βασισμένη σε εκθέσεις σύγχρονης τέχνης
Φασόη, Έλλη 2016
Πανεπιστήμιο Πατρών. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών. Τμήμα Θεατρικών Σπουδών |
Περίληψη
Η παρούσα διατριβή βασίζεται στην φιλοσοφία της “Νέας Μουσειολογίας” και εστιάζει σε δύο βασικούς προβληματισμούς. Πρώτον, διερευνά και αναλύει την χρήση του μουσειακού θεάτρου σε μουσεία τέχνης του εξωτερικού και σε μουσεία της Ελλάδας. Δεύτερον, παρουσιάζει, μελετά, και εξετάζει την εφαρμογή του μουσειακού θεάτρου σε δύο περιπτωσιολογικές μελέτες με εστίαση στον ενήλικα επισκέπτη. Πιο συγκεκριμένα, στο Κεφάλαιο Ι, δίνεται ο ορισμός ορισμένων βασικών μουσειολογικών εννοιών, καθώς και ο ορισμός του μουσειακού θεάτρου. Επιπροσθέτως, τίθενται το κύριο ερώτημα και οι στόχοι της διατριβής. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται η βιβλιογραφική ανασκόπηση, στην οποία μελετητές παρατίθενται με χρονολογική σειρά, η δε επιλογή τους έγινε με βάση το κύρος της δουλειάς τους και της σχέσης της με τα μουσεία τέχνης. Επιπλέον, το κεφάλαιο περιλαμβάνει την μεθοδολογία, τους περιορισμούς, τις καινοτομίες και την σημασία της διατριβής. Τέλος, δίνεται η ιστορική αναδρομή του μουσειακού θεάτρου εν συντομία, καθώς και ορισμένοι παράμετροι του. Το Κεφάλαιο ΙΙ παρουσιάζει τα διάφορα είδη του μουσειακού θεάτρου και καταγράφει την χρήση τους σε μουσεία τέχνης του εξωτερικού καθώς και σε μουσεία της Ελλάδας. Η έρευνα επιτεύχθηκε μέσω διαδικτυακής έρευνας, μελέτης πρόσφατων εργασιών, προσωπικών επισκέψεων, και συνεντεύξεων μέσω μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Το Κεφάλαιο ΙΙΙ παρουσιάζει βήμα-βήμα τον σχεδιασμό, την διεξαγωγή και την αξιολόγηση της πρώτης περιπτωσιολογικής μελέτης της διατριβής, του προγράμματος μουσειακού θεάτρου “Ο δρόμος είναι τα Πάντα”, που πραγματοποιήθηκε στο κέντρο πολιτισμού “Περί Τεχνών”, στην Πάτρα. Στο Κεφάλαιο IV παρουσιάζεται η δεύτερη περιπτωσιολογική μελέτη, το μουσειακό θεατρικό δρώμενο “Το Ορφανοτροφείο: Καθαρίζοντας και Συλλογιζόμενη Διαμέσου των Ετών”. Το δρώμενο πραγματοποιήθηκε στην έκθεση “Skagiopouleio Project” στα πλαίσια του φεστιβάλ “RE-Culture III”, στην Πάτρα. Στο κεφάλαιο αυτό παρουσιάζονται βήμα-βήμα η σύλληψη της ιδέας της θεατρικής παράστασης, ο σχεδιασμός της, η διεξαγωγή της, καθώς και η αξιολόγησή της. Τέλος, στο Κεφάλαιο V καταγράφονται τα βασικά αποτελέσματα και συμπεράσματα της διατριβής. Παράλληλα, δίνονται ιδέες για περαιτέρω έρευνα και ανάλυση.